سرامیک چیست؟ تاریخچه ساخت سرامیک در لالجین
نوشته شده توسط : شهر سفال
سرامیک چیست

سرامیک چیست؟

به طور کلی هر ماده ای که تحت حرارت بالا قرار بگیرد و تغییر شکل دهد را سرامیک می نامند. ماده اولیه سرامیک دوغابی شکل است یعنی نه مایع است و نه جامد و حالت چسبندگی آن کم است. سرامیک یا در زبان انگلیسی ceramic یک ماده جامد است که از ترکیبات فلزی و غیر فلزی ساخته شده است و سپس در دمای بالا حرارت دیده و شکل گرفته است. سرامیک سخت و مقاوم در برابر خوردگی و همینطور شکننده است، نمونه هایی از سرامیک که همه ما با آنها آشنا هستیم سفال و ظروف چینی می باشد. در ائامه بیشتر با سرامیک آشنا می شویم پس با شهر سفال همراه باشید.

اولین سرامیک های ساخته شده توسط انسان سفال بودند، مانند گلدان یا مجسمه های سفالی که از خاک رس ساخته می شدند که بعد ها با پیشرف علم موادی به خاک رس افزوده شد و سرامیک ها لعابکاری شدند و بعد پخته شدند، با اینکار یک سطح صاف و شفاف و بدون تخلخل ایجاد شد. واژه فارسی سرامیک از کلمه یونانی “keramikos” که به معنای سفال است و “keramos” به معنای سفالگر است گرفته شده است.

سرامیک انواع مختلفی دارد که پرداختن به هرکدام از آنها خارج از بحث اصلی ما است زیرا سرامیکی که ما درمورد آن صحبت می کنیم سرامیک سفید است که مواد اصلی آن خاک رس است که مقداری به آن کوارتز، فلدسپات، آب و سایر مواد ها را اضافه می کنند ، و مواد حاصل از آن را شکل می دهند چیزهایی تولید می کنند و در حرارت بالا می پزند. محصولاتی که از این مواد ساخته می شوند به طور مثال می توان محصولات بهداشتی، ظروف غذاخوری، ظروف سفالی، محصولات هنری مانند گلدان سرامیکی و غیره را نام برد.

سرامیک چیست؟ تاریخچه ساخت سرامیک در لالجینسرامیک چیست؟

پیشینه سفال و سرامیک

سفال تاریخچه قدیمی تری نسبت به سرامیک دارد و مورخان معتقدند که پیشینه سفال به ده هزار سال پیش قبل از میلاد باز می گردد، و اولین ساخته های دست بشر سفالی بوده اند، اما به تدریج و با پیشرفت علم و دانش سفالگری هم پیشرفت کرد و انسان ها با کشف مواد و ترکیب آن با سفال توانستند سرامیک را تولید کنند. برخی مورخان پیشینه تولید و استفاده از سرامیک را ۱۰۰۰۰ سال قبل از میلاد می دانند.

پیشینه سرامیک در شهر لالجین

لالجین پایتخت سفال و سرامیک است و در چند سال اخیر هم به عنوان شهر جهانی سفال شناخته شده است اما قدمت سفال در آن بیشتر از سرامیک است و همانطور که در مطلب های دیگر گفته شده قدمت سفالگری در لالجین بیش از ۷۰۰ سال است ولی قدمت سرامیک حدود ۴۰ سال است.

تفاوت سفال و سرامیک

همانطور که در ایتدای مقاله سرامیک چیست گفته شد سرامیک موادی است که تا دمای بیش از ۱۶۰۰ درجه سانتی گراد حرارت می بیند و تغییر شکل می دهد، اما سفال اشیائی هستند که به وسیله گل رس ساخته می شوند و سپس پخته می شوند. ممکن است برای شما این سوال پیش بیاید که سفال بهتر است یا سرامیک، شاید در ظاهر این دو شبیه هم باشند اما در مواد مورد استفاده در تولید آنها تفاوت هایی وجود دارد که این دو را از هم متمایز کرده، سفال جنس ظریف تری دارد و احتمال شکست آن بیشتر است و همینطور متخلخل است و سطح صاف ندارد، اما سرامیک استکام بیشتری دارد و متخلخل نیست و سطحی صاف دارد.

همچنین بخوانید: تفاوت سفال و سرامیک چیست؟

سرامیک چیست؟ تاریخچه ساخت سرامیک در لالجینسرامیک چیست؟

ساخت سرامیک

چگونگی ساخت سفال را در مقاله های دیگر به طور کامل توضیح داده ایم حالا میخواهیم چگونگی ساخت سرامیک را توضیح بدهیم که خیلی پیچیده تر است، ترکیبات اولیه سرامیک موادی مثل کائولن، کوارتز و سیلیس است که شکل آن حالت دوغابی شکل دارد به همین دلیل تولید کنندگان برای ساخت محصولات سرامیکی از قالب های گچی استفاده می کنند. لعاب پذیری محصولات سرامیکی بالا است و در درجه حرارت بالای ۶۰۰ درجه سانتی گراد قرار می گیرند، بعد از رنگ آمیزی و پخت، رنگ ها به شکلی شفاف در سطح سرامیک نمایان می شوند. به دلیل امکان ساخت قالب های متنوع، محصولات سرامیکی تنوع بالایی دارند.

همچنین بخوانید: سفال چیست؟

لعاب کاری سرامیک

لعاب ها علاوه بر افزودن به زیبایی کارها، کارکردهای مهم دیگری هم دارند. لعاب ها باعث می شوند شکنندگی شیء سفالی و سرامیکی کمتر شود یا به عبارتی استحکام محصولات سفالی و سرامیکی با لعاب بیشتر می شود. لعاب ها باعث می شوند عمر مفید محصولاتی از قبیل گلدان که مدام با آب، مواد آلی، معدنی و شیمیایی در ارتباط است بیشتر شود و در واقع با افزایش مقاومت محصول در برابر فرسودگی، عمر مفید آن را بالاتر می برد. لعاب باعث می شود جذب آب محصول به حد قابل چشم پوشی برسد.

در برخی موارد که محصول در شرایط ویژه ای پخته می شود، جذب آب صفر است. لعاب ها شست و شو را راحت تر می کنند و از این نظر به تمیزی و آراستگی بیشتر محصول و محل استفاده اش، کمک شایانی می کنند. لعاب ها همچنین اصل مهم بهداشتی بودن را برای ظروف غذاخوری که مستقیمأ با سلامت بخش های مختلف بدن انسان ارتباط دارد، تامین می کنند.

سرامیک چیست؟ تاریخچه ساخت سرامیک در لالجینسرامیک چیست _ یک نمونه حوض ماهی سرامیکی

مدل سازی محصولات سرامیکی

مدلسازی اولیه ی نمونه های سرامیکی، به دو روش دستی و با دستگاه انجام می شود. در روش دستی، مدلساز در پروسه ای شبیه به مجسمه سازی، اقدام به ساخت مدل از روی تصویر می کند. همچنین امروزه دستگاه های پرینتر سه بعدی در حال فراگیر شدن هستند که سرعت و دقت مدلسازی در آن ها بیشتر از دست می باشد.

محصولات سرامیکی در لالجین

در شهر لالجین محصولات سرامیکی متنوعی تولید و به فروش می رسد، به چند مورد از این محصولات اشاره می کنیم: چینی آلات بهداشتی، ظروف غذاخوری مصرفی، ظروف دکوری، انواع گلدان سرامیکی در ابعاد و مدل های متنوع که همگی در شهر سفال موجود می باشند.

سرامیک چیست؟ تاریخچه ساخت سرامیک در لالجینسرامیک چیست _ گلدان سرامیکی زیرلعابی

نکاتی برای استفاده از سرامیک

همه ما به روش های مختلف در زندگی روزمره از سرامیک استفاده می کنیم، از کاشی گرفته تا انواع سفال و سرامیک برای دیزاین منزل، اما برای استفاده از این جنس محصولات برای دکوراسیون نکاتی وجود دارد که به چند مورد از آنها اشاره می کنیم: برای استفاده از گلدان های سرامیکی باید در نظر داشته باشید که چه ابعادی از گلدان مناسب گیاه شما می باشد و اینکه گیاه به گونه ای است که در رطوبت بتواند رشد کند و شاداب بماند.

زیرا در سرامیک تخلخل وجود ندارد و آب داخل گلدان دیرتر خشک می شود، باید به تناسب رنگ و مدل گلدان با فضای مورد نظر خود دقت کنیم تا گلدانی مناسب انتخاب کنیم که با سایر فضای ما هماهنگ باشد. نکته دیگری که وجود دارد این است که سرامیک در هوای سرد و گرم ترک برمیدارد پس باید محصولات سرامیکی را در هوای متعادل نگهداری کنیم.

نحوه تشخیص سرامیک مرغوب چیست؟

محصولات سرامیکی مرغوب کاملا قرینه هستند و سطح آنها کاملا صاف و یکدست است. رنگ بکار رفته برای نقاشی آنها پایدار و قابل شست و شو می باشد و لعاب استفاده شده نیز سرامیک را یکدست و شفاف کرده است.

خرید محصولات سرامیکی

اکنون که اطلاعاتی راجع به سرامیک بدست آوردید می توانید به خوبی یک محصول با کیفیت را تشخیص دهید و یک خرید آگاهانه داشه باشید، به شما پیشنهاد می کنیم که از محصولات سرامیکی شهر سفال دیدن کنید و نمونه واقعی از یک محصول سرامیکی خوب را ببینید.

راستی! خوشحال میشیم در   کانال تلگرام    یا    پیج اینستاگرام    شهر سفال عضو بشید.




:: بازدید از این مطلب : 162
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 15 خرداد 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: